BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 3, 2015

Cerita Pendek:Terima Kasih!

Hidup. Kehidupan. Kdg2, kau diuji dari segi mental, kdg fizikal, kdg2 hati. talk bout that kau akan rasa pahit, pedih, sakit yang kau sendiri tak mampu nak terjemahkan. nak2 kalau orang yg sakitkan hati kau, adalah orang yang paling rapat dengan kau. kawan yang kau jaga macam family. kawan yang jaga melebihi hati kau sendiri. kau telan ja apa orang buat. sehingga sampai satu saat ada yang bertanya "sampai bila kau boleh bertahan?" hati kau pasti jawab "mereka kawan. selama mana pun aku akan bertahan." "walaupun kau terluka" "mereka lebih penting.

tapi itu bagi kau, bagi mereka. datang kau tak diundang, pergi kau tak diendah. ada kau tak bererti. bagi mereka kau cuma tisu. ada kau diguna, habis diguna kau dicampak. bagai habis madu, sepah dibuang. kau cuma berbakti bila mereka memerlukan. itulah kau. tapi tetap, kau berdiri kaku sebelah mereka. tersenyum meskipun hati terhiris pedih.

kata kau, ijazah terbaik datang dari jalanan. di situ arti hidup kau pelajari. di situ jatuh bangun, sakit maung, caci cerca kau telan bagaikan hempedu. tapi kau tahu di situ ada saja tangan-tangan datang membantu. ada saja mulut puaka yg suka mengusik datang menenangkan kau. dari situ kau tahu siapa kawan. waktu susah ada mereka. namun, kau tetap berdegil berdiri sebelah mereka yg kononnya kau boleh ubah sukakan kau. bak kata kau manusia itu keji kau kehilangan kawan yang tak mampu dijaga. kau silap. begitukah kawan. gelakkan kau tapi x pernah ada waktu kau memerlukan. waktu mereka tertawakan kau, kau galak tersenyum mengiyakan. sedikit tak melawan. kata kau jika melwan, kau kehilangan mereka.

sejak bila kau sebegini lemah. mana kau yang gagah. mana kau yang stand up wpun kau tahu kau bakal hilang mereka, yang kau gelar KAWAN! betapa positifnya kau. betapa kuatnya kau bertahan.

tak kawan, tak. aku tak kuat. malah aku juga bukan positif orangnya. aku bertahan kerna aku mampu bertahan. mereka juga kawan. biarlah sedikit rasa sakit ini ku ubati dengan senyuman yang tak seberapa. biarkan aku galak ketawa saat mereka mentertawakan aku. karna satu hari nanti aku yakin, aku akan berterima kasih pada mereka. terima kasih kerna mereka ajarkan aku bertahan. terima kasih juga kerna ajarkan aku berdiri teguh meskipun taufan melanda. terima kasih mengajar aku setia meskipun sakit didada. terima kasih mengajar aku apa itu kawan. terima kasih mengajar aku apa itu kehidupan. di sini juga 'ijazah dari jalanan' aku peroleh. jadi, tak perlu kau bertanya lagi kenapa aku bertahan.tak perlu lagi kau bertanya apa perlu aku maafkan mereka. tak. aku tak perlu pun. malah tak terlintas di hati aku. aku terima mereka seadanya seperti mana aku terima kau dulu. jadi terima kasih kalian. terima kasih kerna menyumbang uasaha pada siapa aku hari ini. hati ini telah tegar. terima kasih menjadikan hati ini kuat. aku tak mampu buat tanpa kalian. terima kasih kerna bertahan berada disisi aku yang kerdil. aku berdoa pada Allah. jagakan mereka. tempatkan mereka di tempat paling istimewa. terima kasih Ya Allah. KAU hantarkan mereka pada aku. terima kaish :) aku sayang mereka. meskipun JIKA mereka sebaliknya. aku rela. :D

0 comments: