BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 23, 2016

2016 - Summarizing Story

2016 bakal ke penghujung. tak berapa hari lagi semua orang akan up status azam tahun baru. know what, aku still dengan sikap aku. follow the flow. mana angin bawak, situlah aku ada. 2016 jugak banyak benda jadi and banyak moral yang aku dapat. kira boleh dikatakan tahun 2016 tahun aku jatuh dan mulakan langkah yang baru. azam tahun baru yang orang buat untuk 2017 aku start di penghujung 2016. semua bermula dari ini...

after graduated, aku x buat apa melainkan seek for job opportunities. masa mak tak pencen, dia ada buat main-main suruh aku sambung phd. on that time i said to her " phd? it a big no no lah mak.
 yelah mana dengan ptptn sejak diploma and degree lagi nak bayar. manakan mara lagi nak settle. itu satu hal. yang hal lain plak. phd is long journey, aku mmg tak yaking aku boleh habiskan macam mana aku habiskan diploma sampai ke master. diploma pun aku dah menangis tergolek, sakit semua. inikan phd. but, i'm getting better for master. as day-by-day i became wiser too. thanks to Allah.

bulan 3, 2016. i was in KL when i received a call yg aku dpt qeja dekat gurun. i'm shock at first. but, x try x taw walaupun hati aku terdetik and ada sikit keraguan sebagai langkah berjaga-jaga. in fact, rupanya bukan aku sorang rasa. one of my family pun predict and expect the same thing tapi kami tutup mulut. berdoa benda yang kami fikir tak jadi.

it was May, 2016. in this period of time between march and may, something happen, hurricane came till which i decided with the bless from mom, I quit the job. yes. I did it. why stay if it will be worse. it hurt. so much hurt. ayaq mata? tok sah cita. ia melibatkan ramai pihak opss i would say banyak hati. and aku berkorban dengan lepas jawatan yang seberapa dan career opportunities yang boss nak kembangkan sesaat ja lagi. tapi, macam aku kata, banyak hati yang terlibat. priorities meletakkan aku dipersimpangan dillemma. aku, hati aku atau hati mereka, kesihatan mereka, hubungan. macam-macam aku fikir. but then, aku percaya ini pilihan terbaik. aku yakin perancangan Allah itu lebih baik dari apa yang aku rancang. aku masih ingat, benda tu jadi hari kamis. hari ahad, aku letak jawatan atas alasan sambung study. aku tak boleh fikir better reasons dari tu untuk jaga ayaq muka semua orang. ramai yang terkejut. apa boleh buat. aku nekad.

berjumpa berdepan hati aku sakit. bukan setakat dia tapi seluruh keturunan dia. sehongga cucu dia pon menjadi tempias aku membenci. alhamdulillah, rasa itu hanya seketika, antara mereka ada yang tak salah. bersua muka itu aku elakkan. perancangan Allah sebaik-baiknya. kami bertemu bila hari raya, di airport itu pun cukup menghiris hati. tahu apa aku rasa, rasa nak luahkan saja apa yang terbuku di hati. ingin saja aku lampiaskan rasa kecewa, marah, sedih biar kau tahu sakitnya aku tanggung semua yang bukan aku buat demi menjaga hubungan dan tutttt. setiap kali aku berjumpa mereka, setiap kali itu aku cuba jadi kuat. lepas jumpa aku menangis sepuas-puasnya. aku tak kuat kalau aku tak x dak mak yang slalu bagi semangat. kau beruntung aku ada emak yang pemaaf. kau beruntung aku ada emak yang selalu mengalah untuk kebaikan semua. jika tidak, aku tak tahu apa akan jadi sekarang. mungkin aku dan mereka tidak bertegur sapa.

masa berlalu. ada some part mak p mekah dengan 'one of them' which they thought aku dah maafkan kau. sorry. aku maafkan tapi aku tak pernah lupa apa kau buat! there still unfinished business between both of us. 

waktu ni pun ada family members aku yg dh sambung phd. ini yg seronok pun tahun 2016 rasanya. and aku pun still count bless from Allah. banyak lagi Allah bagi dan aku bersyukur atas nikmatnya. time ni, 'serangan' hebat ke atas aku suh amik phd. bukan takat mak, tok, ayah, adik, kak, pun suh sampai ada ketika aku demam disebabkan suh smbung phd.

it was november, 2016. i got call from one of my friend in that same company. they offer me a job with salary which aku pk tinggilah juga dengan aku yg tak berpengalaman ni. seronok tggu bila disember nak mai. but still but, aku dapat another call mengatakan ada yang caras job tu (da disember). sokay. so alright. bohonglah kalau aku tak rasa apa-apa. terus, bagai di hentak kepala ke dinding, bagai di tampar berkali-kali, aku terfikir apa aku nak buat. puas aku cari qeja merata except from outside kedah la. i'm scrolling around through my phone. haishh. hati tak tenang. apa lagi ujian yang nak mai after all this happen, aku penat. aku letih. rasa macam putus harapan and tak berdaya lagi dah.

entah semangat apa yang datng, waktu aku scroll phone aku tgk fb, otak aku ligat berfikir dengan kelajuan 200 km/jam. ligat sangat sampai aku rasa nak tulis pun aku tak sempat. just aku buat ja apa yang aku fikir dan tergerak di hati. aku fiir, mungkin seruan yang aku tunggu. jawapan dariNYA. dulu aku yang tak yakin tapi pagi tu juga aku snet email ke lecture aku untuk jd Supervisor aku. dekat sorang pun aku tak cakap. dengan perasaan sedih dan kecewa, aku nekad nak sambung study. email aku berbalas tengah hari. aku sujud syukur sebab dia nak jd SV aku with draft proposal. barulah cakap niat nak smbung study dekat kak dlu baru mak. know what? hari yg aku nekad nk smbung phd tu, hari yang sama birthday kau. so, im dedicate it to you as you said my qualification isnt enough to fulfill that position waktu tu yg aku tgh kembangkan job career aku. aku admit mmg aku x layak tuk post tu, tp aku blajar tuk jd yang layak. plus, takkanlah boss aku buta sgt taw aku x layak tp still kembangkan career aku n nk amik aku balik? come on! aku tak mau la doa benda ni jadi balik kt hg sbb kita bkn org lain. depa family aku jugak. so what? aku berserah pada Allah. aku kuat berdiri hari ini sbb kau buang aku, kau tolak aku sampai aku jatuh. waktu tu, kau ptut doa yang aku tak bangun secepat ini. Allah Maha Besar. aku bangun lebih cepat dari yang aku sangka. Alhamdulillah.

hari ni 24/12/2016. hari aku tunggu untuk jadi student phd. mintak-mintaklah urusan aku dipermudahkan. mintak-mintak jawapannya "yes". aminnn.

so tahun baru, welcome and aku still follow the flow. hehehe Bye

0 comments: