BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 18, 2011

cerita pendek: terima aku apa adanya

aku sendri tak tahu kenapa di usia begini di mana aku masih lagi belajar di peringkat ijazah di tunangkan dengan seorang lelaki dari kampung yang berhijrah ke bandar yang tidak aku kenali.. yang aku tahu dia adalah ank kawan papa di kampung dahulu. dan yang aku pasti dia tua 2 ke 3 thn dari aku. Ya Allah siapa lelaki ini. aku hidup dalam kehidupan mewah. apa yang aku nak pasti dituruti.

"Nana, pergila jumpa dia sekali. kesian Syafiq. da banyak kali dia minta nak jumpa kamu. tapi setiap kali itu kamu menolak. pergilah. dia tunang kamu sekrang ne." ujar papa

aku akur juga tuk ketemu lelaki ini. Syafiq, sederhana orgnya, petahnya lembut berbahasa disusun elok sebelum mulakan bicara. tapi itu masih belum buatkan aty aku terpikat padanya.

"awak nak kemana? mari saya bawak awak?" tanya lembut sambil tersenyum.

aku memandangnya sinis dari atas ke bawah. huh! taw ke kau tempat kelas atasan?

"ermm takpelah saya bawak awak tempat bez" ujarnya lalu membuka pintu Neo kesayangannya utkku

tempat bez? urhggg apa2 je la..

"saya harapa awak x letih perjalanan kita merentasi beberapa negeri. tidurlah dlu. nanti da smpai saya kejutkan."

aku masih kaku diam tanpa bicara di sebelahnya..

aku terpesona melihat tempat ini. jauh dari hiruk pikuk kota yang bising dan berjerebu. di sini aku dapat nikmati ketenangan yang asli. aku menghirup udara segar di sini. tanpa sedar inilah kali pertama aku tersenyum puas. rasa mcm tak ingin punya aku pulang ke KL.

"err.. apa nama tempat ne?" tanya ku spontan

"Gunung Jerai.."

what?! jauhnya perjalanan kami.

"Nana ada seuatu yang saya nak cakapkan dengan awak."

"woooo tunggu dlu erk! ermmm"

"syafiq" ujarnya

"yeah syafiq. saya ada byk sgt soalan nak tanyakan pada awak. kenapa awk bertunang dengan saya?"

"awak mungkin da lupa tapi saya tak pernah lupa siapa awak Nana. dari kecil kita membesar sama-sama cuma lepas awak pindah, saya tak tahu mna nak cri awak smpai lah saya jumpa awak blik dan buat keputusan tuk bertunang dgn awk. saya tak nak kehilangan awak lagi Nana. sakitnya saya tanpa awk."

"saya tak nak dengar ayat jiwang awak la syafiq. saya ne muda lagi belajar pun tak habis lagi. cita-cita saya pun belum saya dapat. tba-tiba awk pulak jd tunang saya. saya rsa mcm msa depan saya bommm musnah mcm tu je."

"awk pergilah belajar setinggi mungkin Nana. saya takkan halang. kejarlah impian awak. saya akan tunaikan apa yang awak nak. saya cuma nak jaga awak. sayang awak itu je. ada di sisi awak tapi kalau saya penghalang pada kejayaan awak, ku rela awak pergi" ujarnya

nafas ku turun naik tak menentu. aku ternampak sungai mengalir di celah-celah pokok yang kukuh itu. aku cuba melangkah berdiri di atas batu itu namun langkah aku tak kesampaian lalu terjatuh.

aku cuba membuka mata namun cahaya yang terang membatasi aku utk aku celik sepenuhnya.

"Nana" lembutnya suara itu memanggil tu. siapa agknya. papa ke?

"air" hanya itu yang mampu ku ucapkan lalu mata ku kembali terpejam

terjaga aku dari lena yang panjang ku rasakan... nurse masuk memberikan aku ubat dan sepucuk surat.

"Nana, hari ini. saya lepaskan awak pergi. maafkan saya yang ingin jadikan awak permaisuri hidup saya. patutnya saya sedar siapa awak. puteri dalam istana kayangan. pergilah kejar cita-cita awak Nana. pergilah belajar sejauh mungkin. ouh maafkan saya juga sebab ayt2 jiwang saya dlu. sorry jugak sbb tak hantar awak pulak ke KL dengan saya. ini saya bagi awak tiket penerbangan. pihak hospital akan uruskan teksi untuk awak ke lapangan terbang. harap awak dapat apa yang awak cari Nana. saya akan selalu kenangkan awak dalam doa saya"

"erk! nurse, siapa yang tinggalkan surat ne?" tnya ku pada nurse bertugas.

"ouh encik Syafiq. pengarah muda yang berjaya tu"

pengrah muda yang berjaya?

"erk! mana dia?"

"baru je keluar dari sini. eh cik nak ke mna?"

aku mencabut saluran air yang dibekalkan pada ku. dek kerja ingin mengejar Syafiq, aku lupakan kaki aku yang sakit kepala ku yang berpinar. beberapa kali aku jatuh namun aku tak peduli asalkan aku dapat berjumpa Syafiq. sehingga ke pintu depan aku mencarinya. dan disitulah aku rebah menangis teresak esak. bukan hanya kerna menanggung sakit yang maha besar tapi melepaskan orang yang menyanyangi aku apa ada aku. bukan kerna siapa aku.

seseorang ingin mengangkat aku. namun segera ku tepis kuat.

"cik Nana cik belom betul-betul sehat. mari naik wheel chair ne" ujar nurse itu.

barulah aku sedar betapa aku tersilap langkah. aku terlpas sesuatu yg begitu berharga buatku. nurse tadi sekali cuba memujukku namun ku melarangnya dari berbuat begitu. aku bangun tuk berjalan sndri namun ku rebah jua. tapi bdan ku tak sempat jatuh ke lantai. aku di cempung masuk ke wad semula. badan aku terasa selemah-lemahnya. bibir ku hanya menyebut nama syafiq

"ye Nana. saya kat sini"

biar betul syafiq ada kat sini..

"syafiq? awak ke tu?"

tangan ku diusap lembut.

"saya kat sini awak. saya kat sini."

aku duduk menyandai di katil. melihat Syafiq tersenyum terasa seperi hilang segala sakit aku. spontan aku menampar pp Syafiq. tergamam dia dengan tindakan aku

"jangan pernah terfikir nak tinggalkan saya. sekali lagi awak buat saya macam tu, saya tampar awak bertubi-tubi. awak faham x?"

Syafiq mengangguk laju. lalu mengusap air mata ku yang laju menyembah bumi. Terima kasih Tuhan kerna memberi aku anugerah cinta ini

0 comments: