BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 15, 2011

cerita pendek: aku dia dan sesuatu

**aku tak tahu kenapa skang aku asyik guna nama Zizan lam cita aku.. bca ja la ea

semester baru muncul lagi. inilah semester terakhir aku di universiti ini. dalam seronok memeikirkan yang aku bakal mendapat gelaran lepasan ijazah, aku juga takut x dapat convo on time. aku sangat takut kalau kalau semester akhir cm ni aku kena repeat paper. mintak dijauhkan Tuhan...

semester terakhir ini memang aku aim da nak stay dengan club sebelum ne. masyarakat dan sosial... aku ke papan kenyataan di mana nama pengurs kelab dan sebagainya di catatkan. aku mencari nama aku bila tetiba Ain memekik dari jauh

Ain: Nana!!!

Nana: apa Ain. kau dari jauh terpekik cmni. da la ramai org ne..

Ain: macam mana aku tak terpekik Na, nama kau. kau nda tengok ke?

Nana: tgh cri la ne. (sambil terus mencari)

Ain: kau tu penolong pengurusi kelab kita kau tahu tak.

Nana: ye ke. jap aku tengok.... eh yelah. pengerusinya ermmm Zizan Ahmad

What??!!! serentak keluar dari mulut kami berdua. agak kuat suara kami sehinggakan pelajar sekeliling memerhati. malu siot. kami segera ke cafe berdekatan.

Nana: Ya Allah dugaan apa yang cuba Kau berikan pada ku kali ini..

Ain hampir memburaikan tawa bila melihat gelagatku

Ain: hissshhh kau ne Na, asal yang kau buat teruk sangat ni. Zizan tu okay apa. ye lah kan cuma dia tu tak serius kuat melawak. suka usik sana sini. bkn cm kau kalau da focus, itu je yang kau nmpak. sabar lah ea. i know you can handle it.

aku merengus agak tak puas hati sambil memikirkan bagaimana aku akan berhadapan dengannya nanti pada mesyuarat pertama. tetiba pengumuman perjumpaan pengurusi dan penolong pengurusi bersama penasihat di umumkan. haishh bari terdetik kat hati da kena panggil?

Nana: aku g dulu ain.. Wish me luck.

Ain: Semoga berjaya Nana

aku samapai lebih awal dari Zizan dan penasihat kelab kami. sebaik saja ternampak kelibat Zizan, aku resah.

Zizan: hai si gadis yang ayu, siapakah nama mu?

bleh blah dia menyenyi tengah2 orang ramai ni. aduiii malu malu

Zizan: err assalammualaikum.. sedari nama apa? x bez la kan kita keje skali main panggil sedari sedara je. da mcm bahasa baku dolu2 da..

aku hampir memuntahkan tawa. hilang semua rasa di hati sebentar tadi

Zizan: ha tu.. tu.. kan da senyum. tak elok orang muka cantik2 ne monyok muncung panjang.. x elok. saya Zizan

Nana: saya Nana

Zizan: na na na na na demo kita

akhirnya aku tertawa juga tapi masih dlm kontrol...

Encik Mahadir : assalammualaikum. saya Mahadir penasihat kelab kamu semester ini. saya tak banyak masa, jadi eloklah kalau kita mulakan sekarang. jadi apa usul kamu berdua untuk kelab kita pada semester ini.

Nana: err saya ada cadangan. aktiviti ini dikatakan sudah lapuk tapi apa salah jika kita mencubanya.

Encik Mahadir: program anak angkat. di sekitar bandar besar eremmm macam KL. kita akan mendedahkan siswa tentang bagaimana cara hidup dalam arus pemodenan sekarang. dan banyak usul lagi akan di cadangakan dalam aktiviti ini..

Zizan: haaah!!!

terkejut aku

Zizan: brilliant!!! tapi saya lagi setuju kalau kita buat program siswa masuk kampung. kebanyakan pelajar sekarang ne da tau hidup di zaman moden. diorang da tahu guna teknologi semua ni. silap2 diorang lagi advance tapi apakah pelajar2 zaman teknologi dan pembangunan modenisasi seperti kita tahu apa erti susah. bila kita bawak pelajar masuk kampung dan alami kehidupan sendri baru lah objektif kelab kita tercapai. aktiviti masyarakat yang nak ke laut. itulah erti kehidupan. apa kata Encik mahadir

Encik Mahadir: hrmmm okay kita buat keputusan sekarang saya setuju dengan pendapat awak Zizan. jadi dimana tempatnya. kampung mana kita akan pergi?

Zizan: yang paling dekat Sekinchan Selangor. yang paling jauh. Kedah.

Encik Mahadir: Kedah. siapkan proposal kiamu berdua. kita da xde masa. lamat kamu pergi, kamu lambat bersedia tuk final.. make it done.. jumpa bila kamu da siapkan proposal kamu.

Encik Mahadir berlalu.

Nana: huh! Kedah

Zizan: anything wrong dear. why you look so upset?

Nana: erk nothing

Zizan: kau tak biasa masuk kampung ea?

aku cemas.. aduhh x kan nak mengaku plak

Zizan: kau nak tangguhkan dulu ke meeting.. kalau kau tangguhkan makin selalu la kau jumpa aku.

macam tahu plak mamat ne aku tak nak jumpa dia

hampir sebulan lebih akhirnya proposal aku siap juga. dan hampir sebulan lebih ne juga aku asyik bergadoh dengan Zizan. memang kami tak sebulu. pada aku fikirannya terlalu kekampungan. ada saja benda yang tak kena degan usul aku. katanya terlalu ke arah bandar. hello ini era pemodenan okay. mana ada orang hidup zaman kau lg. semuanya da maju. urhgggg!!!

proposal yang siap di print ada dalam tangan aku. petang ni juga aku mengajak Zizan menghantarnya ke bilik prof mahadir. tapi malang x berbau. sewaktu aku nak berjumpa dengan zizan, zizan terlanggar aku, habis semua proposal aku basah terkena kopi panas Zizan

Nana: hoi!!! apa kau da buat ne?! kau tak nampak ke aku jalan. Buta?! Bodoh!! kau tahu tak proposal tu laz date esok pagi?! hurghhhhhhhhhhhh!

akibat terlalu geram aku mencampakkan proposal itu pada Zizan lalu aku berjalan pulang.

keesokkan paginya aku bergegas ke bilik prof bagi memohon maaf atas proposal yang tak lengkap yg berada di tangan ku sekarang. tapi bila aku membuka pintu bilik prof kelihatan Zizan di dalam.

Prof: good job Zizan Nana. i'm impressive! okay see u @ kedah

aku berjalan keluar dari bilik prof dengan Zizan.

Nana: hey macam mana proposal tu bulih siap. kau salin balik proposal aku kan?

Zizan: lu pikirlah sendri.

Nana: hey! biadap plak kau ea. da la salin balik proposal aku sepatutnya pada aku kau berterima kasih

Zizan terus berlalu tanpa mempedulikan aku. huh! siaplah kau nanti.

ketika di kedah. aku seorang saja yang membatukan dri di rumah keluarga angkat ku. semuanya serba takkena. balik saja ke KL aku menjemput Zizan dan Ain ke rumah. Di sinilah aku hamburkan segala ketidakpuasan hati aku pada Zizan

Nana: kau memang sengajakan pilih Kedah sebagaidestinasi. aku tahu kau juga sengaja tunjukkau hebat bila kau nk anjurkan programsiswa masuk kg tu. hey kau tau takaku rimas duduk sana. nyamuk. maknan x sedap. menggelikan. seumur hidup aku aku tak pernah bersiang ikan. x pernah tanam sayur. aku dengar itu kampung kau kan? apa lah kolot sgt kg kau tu. inizaman da moden la. kau nak apa petik jari je Zan. x payah susah2 tanam sendri banting tulang.

Zizan: Cukup Nana!! kau boleh hina aku, tapi kau jangan hina dan pandang rendah pada pekerjaan mak aku. dengan usaha dia aku ke universiti. jadi tolong jangan kurang ajar. aku nak balik.

Nana: inilah orang kampung cakap skit nak merajuk kolot!

panggg!!!

Nana: papa?

papa: kamu nda keterlaluan Nana. cukup keterlaluan

Nana: sampaihati papa tampar Nana sebab manusia keji macam ni

Papa mengangkat tangan sekali lagi. namun tamparan papa tak kena pada ku. aku naik heran. habis siapa yang kena? huh? Zizan

Zizan: sudahlah pakcik. jangan tampar Nana lagi. mmg saya keji pakcik. betul ckp dia.

Ain: Nana... kau ni da melampau kau tahu. Zizan punyalah sayang kat kau tapi kau tak pernah nampak. punyalah dia cintakan kau. tengoklah apa jadikat kau masa kita kat Kedah. sikit pun dia x biarkan kau susah. kau tkt nyamuk, dipasangkan kau kelambu. apa kau nak time tu semua dia turutkan. dah la kau tuduh dia copy proposal kau. sedangkan proposal tu dai buat sendri memandangkan kau punya banyak kesalahan. sudahlah Nana. kau ni bukan takat sombong, ego tapi kdg2 mmg kau ne x sedar dek utg.

Nana: ain!!!

Papa: betul tu nana. kau da lupa bagaimana kau dimasukkan ke ijazah? kau da lupa siapa diri kau. kamu tu x lah sehebat dia. kamu tu manusia sombong angkuh...

aku terkesima. malu. YA ALLAH alpanya aku. bongkaknya aku selama ini

aku berlari keluar menuju ke tasek berdekatan... aku malu tuk berhadapan dengan mereka. tambahan pula dengan Zizan. macam2 hinaan aku lemparkan padanya. tapi dia tetap di situ. aku menangis sepuasnya. tiba2 ada seseorang yg mengusap pipi ku yang ditampar tadi lembut. Zizan! aku tertunduk malu..

Nana: maafkan aku Zizan.. maafkan aku. aku salah pada kau. pada keluarga kau. aku nak mintak maaf pada mereka. bawk aku ke kedah Zizan. bawa aku ke sana.

Zizan: shhhhhh sudah la tu Na.. benda da lepas. tak payah la nak di fikir fikir lagi.

Nana: tak.. aku nak juga balik ke sana. aku nak mintak ampun dengan mereka

Zizan: macam mana aku nak bawak balik kau ke kedah sedangkan mereka ada kat KL dengan aku.

Nana: bawak aku jumpa mereka Zan please

aku memohon ampun pada keluarga Zizan di rumahnya. malu menebal aku pada keluarga Zizan. papa turut ada disitu bersama ain

Nana: makcik ampunkan kesalahan saya makcik.

Cik nor: Makcik maafkan. kamu ni anak yang baik. sudi tak kalau kamu jadi ank makcik?

aku mengangguk laju. sungguh Tuhan aku ingin brubah menjadi wanita yang lebih sederhana

Zizan: alah mak. susah sgt ambil jadi menantu mak terus je lah.

aku tersipu malu bila Zizan berkata mcm tu.

-tamat-

0 comments: