BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 20, 2011

cerita pendek: tak ku duga tak ku sangka, kau milikku akhirnya

hari tu aku dan Nana amik keputusan tuk keluar bershopping selepas tamat latihan pada pukul 10 pg.. elok kami hendak memasuki pasaraya bahu ku ditarik kebelakang. akibat terkejut aku melepaskan tumbukan pada muka org itu. dia mengaduh kesakitan.

Aidil: apa ne?! saya cuma nak pulangkan ini

katanya smbil menyerahkan dompet ku semula. eh bila masa plak jatuh ne? dia mengusap pipinya yang dibelasah aku td. rasa bersalah menebal menyelubungi aku

aku: Ya Allah maaf.. Nana apa aku nak buat ne.. aku terkejut je

Nana: erk cik maafkan kawan saya ne ye. dia baru habis blaja silat. sbb dia terkejut itulah td ermmmm

kata Nana yang juga kebuntuan idea

Ya Allah,aku rela menanggung kesakitannya kerna insan ini tak bersalah malah cuba membantuku YA ALLAH aku ikhlas untuk mengambil sakit yg ditanggungnya akibat tumbukan aku tadi.

Nana: weh.. apa kau buat tu betafakur ke. tlg la ne

Aku: errrr Cik kejap lagi baiklah pipi tu paling tidak pun bengkak la sikit..

Aidil: takpe da tak sakit.. tadi memang sakit tapi skang da okay la pulak. cm x rasa apa2

mak aih! sakitnya.. kuat juga aku tumbuk. nampaknya doa tu menjadi.

Nana: Nad, kau okay ke apasal ngan pipi kau?

Aku: err takde apa. jumlah. err terimakasih ye Cik

Aidil: Aidil

dia menghulurkan tgn namun kami berdua hanya tersenyum. fahamlah dia mengapa salamnya tak bersambut. bukan kami sombong tak juga berlagak alim. hanya membataskan dri atas suruhan agama.

Aku: kami mintak diri tu. trimas sekali lagi

aku meminta diri memandang aku ingin menutupi rasa sakit di pipi

Aidil: err nanti!

namun aku tetap berlalu dari situ. menarik Nana bersama. ternyata langkahnya lebih cepat dari ku. dia menghalang perjalanan kami.

Aidil: pipi awak. bengkak.

aku menunduk

Nana: ye lah Nad. jum gi klinik

Aidil: mari saya hantarkan

telefon bimbit Nana berbunyi. Seketika kemudian Nana memohon maaf untuk mengundur diri. papa dan mamanya datang tuk menjemputnya dan membawanya pulanbg terus ke melaka. tinggallah aku bersama jejaka kacak ini.

Aidil: mari. jika tak dirawat melarat nanti.

Aku: ermm takpe. nanti okaylah ne. saya balik dulu,

Aidil: erm kalau awak tak keberatan saya nak ajk awak minum boleh?

Aku: awak memang tak putus asa kan? kenapa?

Aidil: ada sesuatu yang saya nak tanya awak marilah.

aku mengikut juga lelaki ini ke kedai berhampiran.

Aidil: macam mana awak buat tu?

katanya sambil menunjuk bengkak di pipi. rasanya dia da tahu cuma mushkil barang kali

Aku: bila aty ikhlas insyallah Allah akan bantu. tadi, saya yang salah. awak cuma nak tolong.

Aidil: jadi awak pilih utk tanggung semuanya? bukan ke tu sakit?

Aku: sakit. tapi takpelah nanti baiklah ne.

Aidil: macam mana awak define ikhlas?

Aku: huh? saya pun tak tahu. itu anatara dri sendiri dengan Allah. Allah yang tentukan kita ikhlas ke tak. kdg2 kita rsa kita ikhlas tapi DIA je yang tahu betul ke tak. ikhlas ne tajuk besar kalau nak kupas.

sejak dari hari tu. aku dan Aidil berkawan rapat. banyak persoalan tentang agama dirujuk padaku. sehinggakan aku pernah berkata padanya. aku hanya tahu secara general jika inginkan kepastian jumpalah para ulamak yang mahir.

Pada suatu hari papa dan mama mengaja aku mengerjakan umrah. bahagianya aku apabila ditawarkan sebegitu rupa. tak ku duga aku berpeluang menjejakkan kaki ke rumah Allah di sana. Namun lain pula jadinya. dihadapan kaabah aku berjumpa seseorang yang amat aku kenali. tak ku sangka keluarga Aidil dan dia juga menjadi tetamu Allah. DIhadapan Kaabah ini juga dia melafazkan cintanya padaku. kini aku sah menjadi isterinya

0 comments: