BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 20, 2011

cerita pendek: cinta tak dijangka

suatu hari sewaktu aku berehat di hostel, aku menerima panggillan telefon dari pejabat hostel mengatakan seseorang ingin berjumpa dengan ku.

siapa? detak hatiku. takkanlah papa dan mama datang nak buat surprise kut. tp maybe gakkan. aku terus mencapai tudung da turun ke bawah untuk melihat siapa yang datang menjengukku. malangnya tiada siapa ku kenali di bawah itu. yang ada hanya seorang lelaki yg membelakangi aku. aku memberanikan diri utk menegurnya.

Aku: errr cik nak jumpa saya?

lelaki berkacamata hitam itu menoleh ke arah ku. aku menelan air liur. entah kenapa. ia terjadi spontan. adakah aku terkejut dgn lelaki ini atau aku terpana dengan kehenseman dia? aku sendiri tak tahu

Aizat: boleh saya ajak awak keluar?

Aku: tapi saya tak kenal awak.

Aizat: marilah. lepas ne awak akan kenal saya

nak gi ke tak nak ne. Nana pulak tiada tuk buat peneman.

Aizat: jangan takut. saya tak apa-apakan awak

akhirnya aku keluar jugak bersama lelaki ini dengan penuh rasa ingin tahu. dia membawa aku ke restoran yang tak jauh dari universiti aku di tempatkan

Aku: Maaf lancang tapi siapa awak? apa yang membuatkan awak cari saya sampai ke hostel.

Aizat: Saya Aizat. buat sementara ne saya tengah buat research kat uiversiti awak.

Aku: kenapa awak cari saya

Aizat: ne saya nak pulangkan dompet awak. terjatuh masa kat library td dengan kad matrik awak.

Aku: oh terima kasih. saya betul-betul tak perasan. dan maaf sebab susahkan awak.

aku tertunduk malu apabila lelaki ini terus menerus merenung aku. Nad jangan tenung Nad. kang cair kang. kau mestey kuat ini semester akhir kau. seketika aku menjadi pelik apa yang membuatkan sehingga dia menghantar ini sehingga ke hostelku

Aizat: Maaflah saya saya bukak dompet awak sbb nak tgk kad matrik yg ada kat situ. nak tengok awak duduk hostel mana. nasib baik ada tulis. senang saya cari. kalau bagi kat security nanti awak kena saman pulak. jadi saya hantar ke sini. harap awak tak kisah saya bukak dompet awak tadi. tapi saya tak ambil apa-apa.

Aku: maaf sekali lagi.

Aizat: kenapa dengan awak? tak sudi pandang muka saya ke?

Aku: eh taklah. bukan macam tu/ er saya tak berapa suka orang tenung saya macam tu

Aizat: kenapa? malu? maaflah.

apa aku buat ne? ishhh mana Nadiah yang dulunya tak begini. kenapa aku jauh tersipu pada lelaki ini.

Aizat: saya ikut awak da lama. awak ja tak tahu. tapi apa yang saya tahu saya jatuh hati dengan awak. sehinggalah Allah buka jalan untuk kita bertemu hari ni. Maaflah kalau saya gelojoh tapi sekurang kurangnya lepas ni saya lega.

manis senyuman lelaki ini. maaflah Aizat. bukan ku tak mahu menyambut cintamu tapi aku mengejar cita-citaku. sanggupkah kau menunggu ku

Aizat: saya tak paksa awak. pergilah kejar cita-cita awak dulu. saya akan tunggu awak

eh cam dengar plak mamat ne. padahal dr td aku diam jek.

Aku: awak tahu tak saya ada membe cantik, awak nak kenal dengan dia? dia kat belakang awak.

Aizat: awak ingat saya jatuh hati dengan awk sbb rupa paras? awak salah Nadiah. memang saya jatuh hati dgn awak dengan kecantikan awak. tp bkn dr rupa paras. kecantikan hati awak buat saya terpikat. da berapa bulan saya ikut awak. itulah original awak.

original wow :-o

Aku: sejauh mana awak ukur itu originality saya padahal awak tak pernah tegur saya pun. lawaklah awak ne

aku cuba mengujinya

Aizat: mungkin bg awak ini lawak. tapi mana mungkin seorang aty wanita akan menolong seseorang lain yg dlm kesusahan melainkan dr hati yg ikhlas? awak nak kata ramai lg yg mcm tu? tak semua begitu. awak berhak mempersoalkan apa jua soalan pada saya. awak juga berhak menguji cinta saya pada awak.

Aku: mcmnilah cik Aizat. brilah saya peluang mengejar cita-cita saya dulu. bkn saya takutkan komitmen tp berilah sedikit masa. ini betul2 mengejut.

selepas aku convo, lelaki bernama Aizat ini kembali lagi menuntut janji ku.entah g mna aku menerimanya.. mmg x dijangka

0 comments: