BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, April 15, 2011

sayembara sajak

Rabu, 13 April 2011 2.00pm
Bermula kisah apabila didalam klaz HR, tetiba Madam Junaida Ismail announce siapa nak wat baca sajak 12 jam perseorangan tanpa henti boleh masuk skali dalam 100 jam tanpa henti. setelak berlakunya'mesyuarat agung' dalam kelas meminta pendapat dan pandangan dr Madam sendiri, dari teman2, aku tertanya satu soalan yg aku sendiri kira agak x patut (tp aku tnya gak nk puaskan aty hehhe) "madam, 12 jam tu lama x?" Madam jawab "dok aih.. x lama pun. kalau kamu yakin, saya yakin kamu boleh buat." dgn itu aku mengangguk setuju. dgn ayt inilah aku berpegang sampai 12 jam. aku sendiri tak tahu mcm mna aku bole yakin tuk buat semua ni. lepas saja aku stuju, barulah aku mention dkat family.. ayah menyokong waktu itu kerna tak mendapat gambaran sebenar apa itu 12 jam. Mak pada mulanya agak tidak menggalakkan aku untuk teruskan semua ni memandang mlm keesokannya tu aku test, takut aku penat dan macam2 lagi. simple jawapan aku kt mak " mak, nadiah nak buat jugak" selepas itu mak baru menyokong dalam kerisauan. kakak ku bila tahu semua ni, seperti yang ku jangka, dia hanya memuntahkan tawa yang besar. (nk kena luku ne).. 

Rabu, 13 April 2011 7.20pm
Amira mengejutkan aku dari tdur dgn slamber bertanya "ko jd x nak wat sajak tu" aku menggangguk. lepas ja bersiap. aku tak sempat makan  kerna mira mengejar masa yang aku malas nak jalan sensorang hehehe. hati aku semakin berdebar bila hati bertanya 'mampukah aku nak buat? disinilah keyakinan ku mulai goyang. hampir pukul 10 mlm. Baie, muazd n kalau tak salah aku nmpak saiful ngan fadhil mlm tu, naqib ammirul, datang memberi semangat. datang pulak icka dan fai membawa bege ayam dan top up... semangat ku kembali pulih melihat madam junaida, sir mahathir, miss Aishah, sir helmi, komuniti dipac bwah pengelola ehsan dan amira yg ckup baik, komuniti basic, Senior terutama kak elma kak wani, aimi, saleh, zul, sapa g aku tak mention, jijie, zul, abbas, abg nazrin.. pastu ada ramai lg, mmg sangat ramai senior mlm tu. setelah bersembang dan hanya sempat mkn tga suapan bege td, panggilan tuk aku bersedia suda hampir..

Khamis, 14 April 2011 12 pg
dalam kiraan 5,4,3,2,1 bermulalah masa dikira untuk aku memulakannya selepas abg rahman membaca sajak. permulaan ku agak goyang dan Madam lah org yg naik ke stage memberi semangat. masih aku ingat 'sabar, jgn bca laju2 sgt. nanti penat.' tepukan semangat dari bawah stage aku dgr. terharu aku. terbang segala rasa takut resah. saat tu aku sedar, semngat ku seratus peratus pulih. jam berdetik dan terus berdetik. masa ku rasa terlampau lambat bergerak. Amira, menyampaikan amat pada komunitinya untuk menjaga ku apabila shif bertukar. farhan, muhsin, nabila, syikin, asfa, sapa lagi yang ada, trimas buat kalian tugas kalian disempurnakan dgn baik, trima sbb menyokong kakak, ada dibelakang ku sepanjang masa, mengurut aku supaya aku tak tdoq. hehehe kalian mmg terbaik.

Khamis, 14 April 6.00 pg
tiada teman tiada siapa. subuh menginjak ke pagi. mereka telah pulang seawal 4 pg lagi. penantian mereka amat aku hargai. pasti letih. aku menahan rasa. keyakinan semangat terbang entah ke mana. terlintas difikiran ku sperti mahu give up. aku melihat jam dihat. 6 jam suda berlalu. hanya tinggal 6 saja untuk aku melunaskan semuanya. tembok semangat ku kembali terbina apabila sir mahathir dtg lg selepas tu aku nampak madam jun, seseorang yang paling aku nanti2. dengan senyuma ttba dia berkata 'good job. kamu boleh buat'. aku tersenyum.. aku da letih, setiap kali aku itulah aku mencari2 wajah madam jun sebagai penguat semangat. sekali lagi madam jun naik kepentas membuka kipaa, menyuruh aku sabar. sabar, itulah yg sedang aku perlukan, dalam fikiran aku, aku letih, tak mandi sejak dr maghrib rabu tu, lapaq, dahaga air (biasalah nama pun panda, always lapa. hehehhe) nak g toilet lg. namun semua rasa harus ku tahan.

Khamis, 14 April sekitar 7pg - 10 pg
sejenak terlintas sekali lagi di fikiran untuk give-up. belakang ku da sakit. kaki dan tangan mula lemah selemahnya. aku menangis. ya! saat tu aku menangis dalam meneruskan puisi, nafas ku mula turun naik. tetiba aku dgr percakapan madam jun dr bwah stage, "cepat, tlg dia kang pengsan, stndby sorang tuk teruskan sajak". kad ditangan yang ku genggam selama hampir 7 jam, ku beri pada yang standby untuk meneruskan sajak. gelap sebntar dunia ku rasa.(metafora) namun bibir terus mengalun sajak. sejenak terlintas muka madam jun dalam kotak fikiran  mengimbau saat dlm klas "i believe in u, kamu bole buat kalau kamu yakin" teringat pulak aku pada mak, "kalau nadiah gv up, rugi da jam yg nadiah da buat" terdengar aku muntahan gelak tawa kakak kalau aku berhenti sekarang. terngiang ngian aku sorak sorai rakan sekelas sewaktu aku bersetuju untuk melakukan sayembara sajak. lantas, dgn isyarat, aku memintak semula kad. ku genggam kad itu rapat. dengan senipis senyuman aku mengangkat thumb up pada madam. sempat ku lihat dgn ekoran mata madam menarik nafas lega. perut semakin lapaq, nafas semakun sesak dengan kepulan asap kenderaan. aku tetap bertahan dan terus bertahan. jam hampir menunjukkan pukul 11. aku pasti rakan2 ku pasti di kelas. aku mengharapkan akan ada seseorang datang menjenguk ku. Alhamdulillah doa ku dimakbul Tuhan. Baie dtg menjengah. aku tersenyum puas. hati ku sedikit lega mendengar tepukan dr nya. jeritan menyuruh aku bertahan membangkitkan lagi semangatku. aku ternampak ada dikalangan rakan2 dr klaz B yang dtg melihat, trimas. dan muazd yg terus memberi semngat. jijie da ada dibelakang ku untuk membca sajak seterusnya. inilah kesempatan yg aku ambil. air disebelah, sempat aku percikkan padanya. advantage untuk aku, org x leh kacau aku. hahahaha

Khamis, 14 April 11.00pg
lagi sejam! perasaan letih lapar, nk g toilet semua ku cuba tuk tolak ke tepi. aku menanti detik kwn2 aku dtg. aku perlukan mereka. saat itu dlm hati aku berdoa, YA ALLAH cepatkanlah kedatangan mereka ke mari. sesaat aku menoleh ke kanan, aku ternam icka, syud, dan semua rakan2 ku, aku melambai, tertoleh pulak aku kekiri aku nampak baie dan haziq. inilah insan2 yang ku tggu memndang family ku tak dapat hadir. dan waktu inilah kaki dan tngan kanan ku tak dapat bergerak. jatuh tgn ku. dr atas dpt ku dgr khemah yg dibnjiri oleh senior, komuniti, rakan2 memberi semangat dan tepukan gemuruh dan aku tahu setiap tepukan itu ada madam jun. aku dapat melihat aimi miss nydia saleh kak wani dan ramai lagi. sorakan "bertahan, u can do it." semua ku dgr. kini hanya mata mulut dan nafas bergerak. aku hanya membuka helaian buku dgn menggunakan tgn kiri. baie diseblah. kak elma dibelakang memegang aku jika aku jatuh dr duduk, kak elma berbisik ' sabar syg. masanya da nak abis. bertahan kejap ye." semua org tahu aku agak geli dgn perkataan syg. lantas aku kuat tgn kanan tuk bergerak. aku memercik air ke arah kak elma. "sabar2. nasib baik ko tgh nak pecah rekod." aku tersenyum hampir tertawa. aku bergantung duduk pada mic stand kerna suara mulai tiada, kak elma terus memegang aku. tiba-tiba aku terdengar tepuk AKU HEBAT dr rakan sekelas. terharu aku. tepukan terus aku terima disaat setgh jam lagi utk aku menamatkan semuanya. aku rasakan msa tak bergerak. senior2 group basic dipac sendiri da berkumpul di bawah khemah. kata2 semangat terus dilaungkan. aku asyik memerhati penjaga masa ku dan madam jun. trimas abg penjaga masa hehehe.... baie bertukar tempat dengan icka. tgnnya menggenggam lenganku. tersalur sedikit semangat. yang lain abis hilang, aku berjuang dgn sisa2 semangat yg tggal. aku tak mampu tersenyum. aku terlalu letih. sekali lg hati berdetik ' hang chatting 24 jam non-stop boleh, menyanyi 6 jam boleh. apalah sgt masa2 trakhir yg hg nak lalui ni. giveuplah dan hg mmg pengecut' ego ku dibakar. marah ku dicabar bila hati sendiri berkata begitu. pada tuhan aku berdoa, kuatkanlah aku hingga ke akhirnya. kak elma berbisik, 12 minit lg, da nk abis da. aku memandang seorang demi seorang smbil terus membaca sajak. sekelompok rakan2 ku ada di sini, madam jun, kak wani, aimi, aku ada mereka semua, apa lagi yg aku perlukan. aku dan ada kesemuannya mereka disini. Madam memberi sign untuk aku memerhati penjaga masa ku. icka sebelah terus menggengam lengan ku. inilah saatnya. sekali lg, dlm kiraan 5 4 3 2 1 icka terus mencelah meneruskan puisi sajak. badan ku hmpir x leh bergerak hampir saja aku jatuh dr duduk ku. mujur saja kak elma ada. sorakan, tepukan dan ramai2 membawak aku keluar dr stage. byk ucapan yg aku terima. tapi aku mncari madam. sebaik saja aku nampak madam " terima kasih madam, saya x leh wat tanpa madam' hanya itu yg keluar dr mulutku. madam mengarahkan some1 tuk ambilkan aku roti lalu aku kata " madam saya ada masalah." tergambar kerisauan diwajah madam. " apa dia ceq?" sambil tergelak aku ckp " saya nk g toilet dlu" tergelak mereka yg ada di situ. terpaksalah kak elma dan seorang kakak basic membawa aku ke toilet. kat sinilah aku fully utilize 'membuli' kak elma. hahahah dia lah basuh muka ku (memandangkan jari2 aku keras memanjang) dr aku sem 1 lg kak wani ngan elma kak zafirah byk menjaga aku dlm program2 mcm ne... sekali kak elma bole plak tnya aku slumber "healer bawak?" aku menggeleng. pastu2 kek elma berleterlah.. dia mmg kuat skit berletiaq.. hahhahahhah pada family aku khabarkan berita kejayaan ku. wajah ehsan ku cari2 malangnya dia x dak tyme tu. usai aku berterima kasih secara tak formal dgn madam, fai, terus menghantar ku pulang walaupun madam mengajak aku mkn dlu. dlm pkiran aku tdoq ngan mndi ja waktu tu. hehehe

Khamis 14 April sekitar pukul 3 ptg
aku terjaga dr tidur. setelah usai smua pekerjaan aku, aku menelaah buku untuk test eco pada mlmnya. hati aku tak senang. bukan kerna test. kerna aku belum menyampaikan ucapan terima kasih yg betul2 pada madam jun. mujur saja c'sue mahu membawa aku ke dataran ilmu. pkul 5 lbh aku berada disitu. terlihat aku media dr RTM media kampus kedah sendiri. dan yg paling penting komuniti yg segak bergaya dr basic dan Dipac sendiri. aku mencari madam. sebaik saja aku ternampak kelibatnya, aku menyampaikan rasa trimas. segera pula aku cri ehsan!. sebaik saja aku terjumpa ehsan. lantas aku berdiri disebelahnya dan berkata " ehsan, aku dn buktikan aku MAMPU!" kata ehsan "tahniah. kurang2nya ank buah aku sndr yg cipta rekod. lepaih ne aku x mau tnya hg da 'hg mampu ka'. sbb hg mmg mampu". aimi dtg menyapa. senior yg bez antara yg terbez di uitm.. " tahniah ye dik tp ko kena ingat aku akan pecah blik rekod ko slama 13 jam.. klu ko td da nk lentok kalau aku mester pengsan paling kurang aku nk buat 12 satu minit lbh dr ko" terbahak2 aku gelak. Aimi2 mcm mnala uitm bila ko da ke degree. mestet da x meriah tanpa senior yg mcm ko ne.. aku jumpa abg rahman.. dia jugak menyampaikn thniah dan akn cuba kembali tuk melawan rekod ku.... dan akhirnya aku sempat mengucapkan trimas pada sir mahathir. 

pada Allah ku panjatkan sykur pada kalian, mmg ku rasa trima kasih mmg x ckup nk dbndingkn dgn pengorbanan, bantuan , support korang pda aku.. trimas

0 comments: