BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 20, 2011

cerita pendek: indahnya cinta kita

aku kenal Amir sudah agak lama. cuma kami baru saja bercinta. aku bukanlah seperti gadis-gadis yang lain. perangai ku agak pelik bila aku berubah rubah mengikut mood. adakala aku jadi kepala angin dan akan ada hari aku jadi pendiam dan pemalu. semua ini da di lalui Amir. katanya sikapku amat pelik. eleh sikap dia yang pemarah tu tak pelik pulak. satu kepelikan Amir yang harus ku terima apabila kami bercinta aku dan dia masing-masing kelu untuk meluahkan rasa sedangkan kami tahu kami bercinta.

bila saja aku study, Amir akan merapati aku perlahan-lahan dan menyiku aku ajar keluar. takut dia dikatakan mengganggu aku belajar. aku tertawa bila mengenang itu. dan aku pula, tiap pagi akan ku hantar susu segar ke rumahnya. inilah perbezaan kami. walaupun kami berkerja di tempatnya yang sama dan aku mula belajar dari staffnya tentang perniagaan. namun kedudukan kami masih ketara. kata Amir, apa ada pada pangkat dan status. tapi bila orang ramai mula berkata aku mengambil kesempatan pada Amir, hati aku tak enak.

Amir: menung apa ni?

Amir merenung aku sambil tersenyum. terkejut aku dengan kemunculannya yang tiba-tiba. rasanya tadi dia belum sampai. alih-alih da ada sebelah aku.

Nana: awal sampai hari ni? kau kan selalunya lambat.
Amir: perli aku ea?
Nana: tak delah. err kau ni kenapa tak dengar cakap aku? kan aku da cakap jangan pakai baju kaler ne.
Amir: kenapa? kau jeles ea aku nampak kacak.
Nana: iya nanti habis perempuan tengok kau. aku juga yang kau tak nampak nanti
Amir: kau ni comellah.

katanya sambil mencubit pipi aku. salah ke apa aku cakap.

Amir: saya juga kau kat aku ea.
Nana: ishhh kau ni merepeklah. aku nak masuk dalam dulu.

aku melihat Nana yang tergesa-gesa masuk kedalam kedai. malulah tu. aku tertawa dengan sikap keanak-anakkannya. Nana dulu yang aku kenal hanya insan yang kepala angin. tapi kini aku tahu sebenarnya nana bukanlah begitu. dia amat pemalu. dan aku suka menyekatnya.

*********************************************************************************

aku memandang surat yang berada di atas meja

Nana: eh surat siapa ni?
Boyot: surat bos la. bos dapat tawaran bekerja di luar negara. kau tak tahu?
Nana: tahu da. ne baru aku tahu hehe
Ida: habis kau macam mana?

aku terlupa bahawa percintaan aku dengan Amir diketahui hampir seluruh staff di restaurant terkemuka Amir ni. namun apa yang ku pinta layanan yang sama sebagai pekerja di sini. dan Amir akur dengan permintaan aku. aku sekali lagi memandang sepi surat itu. aku hanya membiarkan soalan ida sepi dan tersenyum lalu berlalu.

pada malamnya, Amir menelefon ku.

AMir: da sampai rumah?
Nana: err belum
Amir: jangan tipu.

aduh camna dia tahu ni...

Nana: errrrr aku ada dekat dengan kawasan rumah.
Amir: berehatlah. kau tentu penat.
Nana: eh kau dekat mana?
Amir: aku dekat dataran
Nana: kejap aku pergi

selepas meletakkan panggilan aku tersenyum mengingati Nana. Nana, kau buat hari-hari aku rindu padamu. bila aku kenal kau, aku da macam orang tak betul. senyum bila teringatkan kau tanpa orang tahu. aku tertawa akan kenakalan kau. aku sayangkan kau Nana.

aku lihat Nana sampai. aku melambai ke arahnya dan tersenyum.

Nana: apa kau buat malam macam ni tengah bandar dekat dataran? setahu aku kau tak suka tempat bising. aku risau jadi aku datang.

Amir tersenyum manis lalu mencubit muka ku yang risau.

Amir: aku suka bila kau risaukan aku.
Nana: eee kau ni kan......

aku pula mencubit wajahnyanya namun dia hanya tertawa.

Nana: kenapa kau gelak.
Amir: kaulah. lucu betul. jadi, kenapa kau tak terus masuk rumah tadi? kau da sampai rumahkan?
Nana: kau tahu? errr sebab risaukan kau. jadi aku datang jenguk kejap.
Amir: mari kita berjanji yang lepas ni kalau aku atau kau rindu, ada masalah tentang segalanya kita akan berkongsi.

aku memandang wajah Amir sepi lau aku membuang pandang ke arah bandar dataran.

Amir: kenapa?
Nana: kau sendiri berahsia dengan aku. Jasi, kau akan pergi America?
Amir: kau da tahu?

aku mengangguk sambil memandang ke bawah.

Amir: apa pendapat kau?
Nana: sebagai kawan, aku akan nasihatkan kau untuk pergi. tak semua orang dapat peluang macam ni. aku turut bangga. jadi aku akan kata pergilah

ujar ku bersemangat

Amir: sebagai kekasih?
Nana: err aku, aku akan kata benda yang sama. pergilah kejar cita-cita kau. ini yang kau impikan bukan?
Amir: aku pergi selamat tiga tahun
Nana: tiga tahun? takpe. lepas tiga tahun kau akan balik sini jugak. dan aku akan tunggu kau. :)
Amir: tiga tahun tak jumpa kau.apa akan jadi dekat aku? macam mana kalau aku rindu nak jumpa kau?
Nana: sesekali baliklah malaysia

aku menahan sedih di hati. amat sukar buat aku untuk lepaskan Amir pergi namun aku harus sedar diri. inilah pengorbana yang harus aku lakukan untuk melihat insan yang aku sayang berjaya. aku seboleh mungkin mengawal ekspresi wajah. takut kesedihan hati terpancar diwajahku dan diketahui Amir. aku tak mahu dia turut bersedih.

Amir: hati kau pulak kata apa? jujurlah Na. kau tahu muka kau nampak macam cekodok basi haha
Nana: hati aku boleh dipujuk. kau pergilah. kau jangan risaukan aku ea.
Amir: siapa yang risaukan kau?

aku tersenyum. nampak sangat nipunya Amir ni. hehe

Amir: eh, marilah kita kahwin boleh aku bawa kau ke America sekali

ujarnya semangat

Nana: tak Amir. kalau lupa mak dan adek aku bergantung harap pada aku untuk bekerja? mana dengan adek aku nak study lagi.
Amir: kau pasal soal kewangan, kita boleh cari sama-sama. aku akan bantu kau. lagi pun itukan bakal keluarga aku jugak kan.
Nana: aku akan berusaha sendiri. taknak menyusahkan sesiapa. termasuk kau.

semakin tiba hari untuk Amir pergi semakin menjadi jadi kenakalan dan manjanya. sering di tanya soalan yang pelik-pelik pada aku sehinggakan aku sukar untuk menjawab. menyakat dan mengusik apatah lagi. ada saja hendak di jadikan bahan.

tiba-tiba. bob mengajak aku ke tingkat atas. aku hairan. sebaik saja aku sampai ke tingkat atas, aku ternam boyot dan yun mengemas meja dan kerusi tempat kami lepak.

Nana: apa ni?
Boyot: kau duduk sini.
Yun: nah minum air ni,

aku tertawa. apalah diorang buat ni. layan aku sebegini. inilah teman paling rapat dengan ku di sini. aduyai.. apalah diorang ni.

Bob: tentu kau panas, aku bukakan payung untuk kau.
Nana: oi. apa yang dah berlaku ni? korang kenapa?
Yun: mesti layan bakal isteri bos dengan baik

aku gelak berdekah-dekah. ini pasti kerja Amir.

Nana: sudah jom turun. makin melalut pulak korang ni nanti.

sampai di bawah aku lihat amir di buaian belakang. aku menghampirinya sambil tersenyum senang.

Nana: itu keja kau? apalah kau. kesian diorang.
Amir: kau tu penat sangat aku tengok. kerja tak berhenti henti. nanti kalau aku takde, diorang akan jaga kau.
Nana: diorang? kau pasti? selama ni pun diorang manja dengan aku.
Amir: aku da warning diorang. tak boleh manja-manja dengan bakal isteri bos.
Nana: apalah kau. bakal isteri

senang hati aku melihat wajah mulus ini merah menahan malu. melihat dia tertunduk tak tahu hendak menyorok muka di mana membuatkan aku hendak ketawa.

Nana: eee kau ni janganlah tengok aku macam.
Amir: aduhh terkejut aku. tiba-tiba kau cubit pipi aku macam tu.
Nana: kau da siap semua barang?

Amir menggeleng.

Amir: apa pendapat kau kalau aku tak pergi America?
Nana: janganlah macam tu. peluang da ada. inilah masanya kau nak dapatkan apa yang kau inginkan selama ni. Chaiyok!

tibalah hari untuk Amir pergi ke negara asing itu. hanya aku peneman dia di kala ini. bila aku tanyakan keluarganya dia menggeleng dan menyatakan keluarganya hanya menghantar dia setakat di rumah saja kerna ingin bersama ku.

Nana: kau harus ingat dekat sana nanti jaga diri, jaga kesihatan dan ingat jangan pakai baju tu lagi. nanti perempuan lain suka dengan kau.
Amir: kau betul nak aku pergi?
Nana: aku tak boleh egois Amir. ini masa depan kau. pergilah. aku akan tunggu kau. eh aku kena balik dulu. tengok kedai

aku terduduk semula bila amir menarik tangan ku

Amir: kan da janji tak mau berahsia. kalau kau nak nangis. kau nangislah. aku ada kat sini.

aku menyeka air mata yang luruh semenjak tadi ku tahan. Amir merengkul bahu aku. aku tahu aku tak boleh begini. cepat-cepat aku bangun semula.

Amir: aku takkan pergi kalau kau kata jangan pergi na. kau cuma perlu katanya.

aku menggeleng

Nana: aku akan sentiasa ada dekat hati kau kecuali kalau kau buang aku Amir. kau ikutlah kata hati. aku akan menyokongnya kerna ia lebih tahu apa yang terbaik buatkau.
Amir: hati aku kata dia tak boleh hidup tanpa kau. dia tak tahu apa akan jadi kat aku tanpa kau disisi. hati ini terlalu mencintai kau Na. Ia kata jangan pergi.
Nana: jadi, jangan pergi. jangan tinggalkan aku.

aku menangis tersedu sedan. akhirnya aku luhakan juga rasa hatiaku. aku juga nampak ai mata Amir gugur di pipinya.

beberapa hari berkutnya, aku dan Amir sah menjadi suami isteri. terima kasih YA Allah kerna kau hadirkan insan ini buatku.

0 comments: