BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 12, 2011

beruntungkah?

beruntungkah aku? aku lebih mengkategorikannya sebagai ketentuan Ilahi selain dari aku berusaha ke arahnya... mereka kata aku beruntung.. study umah dekat, bila2 masa bolih blik.. kalau nak mak masak bila2 aku luh smpai umah dan mkn... mereka kata aku beruntung.. walaupun ayh kerja jauh di tempat org, tapi aku still rapat dgn ayh.. walaupun ayh kerja tempat jauh, aku still berpeluang blik ke kampus ari ahad... sedangkan org lain kena blik sabtu... dan org juga kata aku beruntung sbb apa yg aku nak aku kebanyakannya aku boleh dapat..

kata aku.. kebenarannya siapa tahu kan? aku hanya manusia biasa.. bukan puteri dari mana2 kerabat diraja, bukan jua dari mana2 family berada yang hidupnya mewah... bukan semua yang ku pinta dapat.. bak kata org petik jari da ada depan mata.. aku tak sesenang tu.. dan aku juga tak lah sesusah mna... bagi aku, apa yang kita usahakan itulah yang kita dapat.. yang lain adalah rezeki dan anugerah dariNya untuk aku nikmati dan juga untuk menguji aku... nak kata aku percaya pada karma tu x jugak. tapi aku percaya kalau kita buat baik, nak2 pada family dan adek bradek, kita juga akan dapat balasan yg baik... itulah yang selama ni aku buat... bukan nak kata aku wat baik sgt.. aku ni jahat.. x baik mana pun...

so kalau nak kata aku ne bertuah atau beruntung aku rasa masing2 ada kelebihan masing2.. contohnya, ada org, boleh senang lenang kuar shopping tanpa pk duit habis.. tapi aku, aku x leh cmtu.. dan aku bernasib baik juga aku ni bukan kaki shopping tapo once aku da nak ngan bnda tu, aku akan cri jalan smpai aku dapat gak. itu aku.. contohnya jam yg aku pakai skang.. aku berusaha sndiri.. jadi jgn cakap aku senang dapat.. manusia ne sebenaqnya ada cara tuk dia berasa mewah dan nampak dimewahkan.. semua tu dari mata kasar seorang manusia... dan bagi yang berada di dalam kemewahan, itulah cara mereka mempersembahakan apa itu mewah.. kdg2 org akan rsa bila pakai brg mahal2, tapi bg aku, aku mewah bila aku rasa puas.. itulah mewah pada aku.. jual plastik kosong dpt rm3, itulah kemewahan aku.. aku mndapatnya atas usaha aku sendiri itulah mewah..

bukan jua aku tak pernah menangis bila aku tersungkur.. aku juga menangis bila keadaan menekan aku.. manusia biasalah.. org kata nak hidup ni duit tak penting tapi realitynya duitlah yang memainkan peranan penting...itulah saatnya aku rasakan DIA sedang menguji.. kdg2 bila aku senang, mcm ada duit pun DIA menguji.. mcm mna aku nk gunakan duit tu pada jalan ALLAH. aku kongsi x dgn org yg memerlukan?...
tekanan tu kdg2 membuatkan aku lemah-selemah lemahnya.. oleh kerna itu, wah ayt bm kejap.. oleh kerna itu, aku tak suka org mempersoalkan bab duit ne ngan aku, nak tegur aku tak kisah.. tapi bila aku bg sbb then still nak membantah ngan aku, baik aku duduk lam bilik senyap2.. senang! aku tak sakit aty. org lain pun samakan? XD

jadi tak timbul pasal aku beruntung bertuah ni. ada org blaja jauh ;leh travel. itu kelebihan mereka. masing2 punya jalan masing2... ALLAH da tentukan apa yang terbaik buat kita kalau kita berusaha.. itulah dia.. XD

0 comments: